En bette tur til Celle I Tyskland
Som det nok er de fleste bekendt, så startede der allerede i efteråret 2016 en snak imellem medlemmer af dels vores klub men også de andre klubber om at deltager i World vespa Days i celle Tyskland, og som efteråret skred frem spirede den snak til at vi skulle se om vi ikke igennem vespa klub Danmark kunne samle en flok som samlet kunne køre derned.
Da der i starten af januar 2017 blev åbnet op for tilmeldingen viste det sig at der var 38 fra Danmark som ville med og heraf var de 7 fra vores klub, nemlig Michael Østergård, Peter Babbage, frank Lindemann, Preben Beck og 0le Tanggaard, Gerhard Steinboeck, per Hald meldte desværre forfald i sidste øjeblik.
Som foråret skred frem blev spændingen, mere og mere intens, med planlægningen, som for det meste blev kordineret af Peter Wulf Nørregård fra Fyn klubben samt et par stykker fra klub Vestjylland, og hele planlægningen endte ud i at undertegnede skulle stille min varevogn til rådighed som følgebil, og at vespa klub Danmark afholdte brændstof udgifterne.
Træffet i Tyskland skulle løbe af stablen fra den 22 – 25 juni, i dagen op til afgangen fik vi tilrettelagt en rute derned samlet afstand tur-retur fra hjørring var 1340 km.
Vi kørte fra hjørring den 21 juni kl. 0930 til Nørresundby hvor vi skulle mødes med Michael efter en kort tankpause forsatte vi mod Møldrup hvor vi skulle mødes med frank kl.1100, frank var klar da vi ankom og vi forsatte ind til Viborg hvor vi holdt en kaffepause inden vi forsatte mod Skærbæk ved Kolding hvor vi skulle samle baggage op fra de andre som skulle med på turen.
Ud for Tjørring mødte vi vores første forhindring idet der var sket en ulykke med dødelig udgang, imellem en lastbil og en personbil, efter at vi havde ventet et stykke tid besluttede vi at finde en alternativ rute, hvorfor vi kørte igennem Tjørring og derfra med motorvejen over Vejlefjord broen for at forsætte med landevejen til Skærbæk på vejen mod Skærbæk hørte vi de første rygter om en ulykke på motorvejen ved Brandumdam, som senere skulle få betydning for vores kørsel.
Vel ankommet til ricambi Peter værksted fik vi læsset baggagen, hvorefter vi kørte ned på Skærbæk havn for at få en burger af format, vi fik sludret og skulle så forsætte turen, vi fik startet op og kørte op til landevejen som går fra Middelfart – Kolding for at konstatere at alt var et stort trafikalt kaos som følge af den ulykke som tidligere var sket ud for Kolding, dette kaos betød at vi brugte 2 timer for at flytte os 12,5 km i en meget, meget langsomt kørende kø, men vi nåede ind til Kolding hvor vi tankede op til det sidste stykke vej mod Kruså camping hvor vi havde lejet en hytte til overnatningen , vi ankom Kruså kl 2030 godt trætte, Preben og jeg kørte over grænsen for at provianter drikkevare til resten af turen, på vejen tilbage var vi lige forbi en pizzabager for at købe lidt aftensmad med til de andre, desværre viste det sig at frank ikke er vild med Chilli, men vi andre fik da spist op.
Næste morgen vågnede vi allerede kl 0630 fik os gjort klar og kørte over på en lokal tankstation for at få vores morgenkaffe, kl o830 skulle vi mødes med de andre tæt på grænsen, og stille og roligt dukkede de andre op så vi nåede op på ca. 21 stk., vi fik taget et fælles foto og talt om rute derned, nogle ville tage vejen over Kiel og øst om Hamburg og vi ville tage vejen over Husum som også betød at vi skulle med en lille færge over Elben for at komme vest om Hamburg.
Lige da vi skulle til at køre fra Kruså så åbnede vor herre for sluserne så det stod ned i stænger og vi var jo pga. tiden nødt til at sætte i gang, vi kørte ja nærmest svømmede mod Husum, efter et stykke tid kom Michael op på siden af mig og fortalte at han havde set Peter ricambi holde inde på en rastplads, hvorfor vi besluttede at stoppe op for at se om der var noget galt, efter en stykke tid kom så Peter og Peter op til os og spurgte om vi havde set de øvrige, hvilket vi også kunne spørge dem om, for vi havde ikke set dem siden grænsen, vi besluttede derfor at forsætte ad vores rute, i den stadig mere og mere intense regn, vi kom til Husum og efter at have kørt lidt forkert kom vi tilbage til ruten og kunne forsætte sydpå, regnen var nu begyndt at holde op og efterhånden blev der tørvejr, men da var vi også våde fra inderst til yderst, ja vi havde fået så meget vand at sålerne i mine mc støvler var ved at skilles ad, vi gjorde et holdt fik noget af det våde tøj af, hvorefter vi forsatte mod færgen, og nu var vejret blevet helt sommerligt så ved færgen kunne vi skifte yderligere ud i det våde tøj, efter en times ventetid kom vi med færgen og resten af turen mod celle gik efter planen.
Vi ankom til celle kl. 2000 fik os indregistreret hvorefter vi kunne begive os til camping område 2,
Vi fandt campingpladsen hvor vi blev mødt af de øvrige som jo ventede på baggagen vi begyndt aflæsningen men efter blot 5 min lød det i højtalerne søg dækning de befinder dem i livsfar på grund af grusom vejr, og så åbnede sluserne sig ellers og det lynede og tordnede, Preben og jeg fik kaste vores pop up telte ud, jeg nåede lige ind i min og fik lukket lynlåsen og sad så eller og afventet stormens fik raset ud, efter et kvarter var det værste overstået og jeg kunne stikke hovedet ud, Preben måtte hælde vand ud af sit telt, desværre var der inden stormen tid til at få vores baggage med ind i teltet, så nu var puder, dyner, soveposer og tøj så vådt at det kunne vrides, vi fik sat pløkker og barduner i teltene og kunne begynde at indrette os, jeg måtte dog konstater at mit telt var for kort, og det betød at min feltseng ragede ca. 50 cm uden for hvilket jo ikke er godt, så jeg måtte konstruere en udbygning, desværre viste det sig at denne i løbet af natten brød sammen, en nat som der nok ikke er mange som glemmer, vi havde valgt et campingområde hvor man kunne forvente en del støj, men jeg tror ikke at der havde forvente at vi på det nærmeste som på et diskotek hvor musikken ikke var under 90 decibel og spillede til kl. 0430 om morgen, så folk var noget Blak øjet når de kom ud af deres telte.
Efter denne net besluttede jeg at jeg ville som bag i følgebilen som holdt uden for camping området, de øvrige måtte slå sig til tåls med den larm de nu var.
Men torsdag kørte vi så ind til vespa byen, for at se på det hele, et fantastisk syn med alle de vespaer der deltog jo 4000 i træffet fordelt på 34 nationer, ja det kan ikke beskrives der var vespaer i alle mulige former
Og opbygninger, der var også stumpemarked og andre salgsboder hvor man kunne købe sig fattig hvis man ville det.
Fredag var der ride out hvor nogen deltog vi gjorde det ikke da det truede med regn, så vi blev ude i camping området, og hyggede os med de som var der, Esbjerg folkene havde et stort markedstelt med så det hjalp vi med at få sat op, så vi havde et samlingssted.
Lørdag var der også arrangeret en ride out, vi tog ind til byen for at få lidt morgenmad, indtil da havde vi stort set levet af pølser, efter en ordentlig morgen komplet gik vi rundt i den gamle del af celle by, for til sidst at tage et guidet tur rundt i byen med et lille turisttog, om aften var der så den store galla aften som fandt sted i en meget stort telthal med plads til 2000 og her må man sige at lyd Nivuet var så højt at man ikke kunne høre de taler som blev holdt, men festligt det var det, vi forlod teltet gik lidt rundt for til sidst at slutte af med at se det store fyrværkeri.
Søndag morgen var der opbrud vi fik pakket sammen, og hjemturen startede kl. 0815 efter ca. 130 km fik jeg en defekt på min tænding, vi skiftede tænd spolen uden det gav resultat, så vi besluttede at tage Preben px fra følgebilen og sætte min op på bilen, hvorefter vi forsatte mod Danmark hvor vi ankom Kruså camping kl. 1630 vi skulle overnatte der, og fik sagt farvel til de øvrige som forsatte hjemad, Preben og jeg kørte derefter over for at handle ind til vores træf, og da vi kom tilbage derfra kørte vi samlet over til Padborg for at få et ordentlig måltid mad.
Mandag morgen stod vi tidlig op fik os en morgenmåltid hvorefter vi forsatte hjemad ved Kolding sagde vi farvel til Peter og frank forsatte nordpå, Preben og jeg skulle til Skærbæk for at levere baggage, og få rep., Min vespa som Peter ricambi havde lovet at se på, vi fik skiftet tænd kabel, tændrørshætte platiner og stillet den i tændingen og den var kørende igen derefter forsatte vi hjemad uden problemer vi ankom hjørring kl 1630 godt trætte efter den lange tur.
0le Tanggaard