Efter en stor planlægningsface og stor forventnings glæde oprandt dagen endelig, hvor vi skulle afsted på klubbens første udenlandstur, en tur som vi havde valgt at indbyde medlemmer fra de andre Vespa klubber i landet til at deltage i, hvilket havde fået 3 fra Fyn klubben og 4 fra Esbjerg klubben til også at tilmelde sig til turen.
Vi havde her fra Hjørring valgt at afgangstiden skulle være lørdag kl. 0600, hvor jeg med følgebilen læsset mødtes med Palle, Preben og Peter ude ved Boxit, efter en kort snak satte vi afsted mod Frederikshavn hvor vi skulle mødes med de andre, vi var dog ikke kommet mere end lige uden for byen, før det første stop måtte fortages, da Prebens LML ikke ville falde i omdrejninger, så vi måtte ind på en rastplads for at kigge på den, vi kunne heller ikke slukke for den, så jeg rev tændrørshætten røret af, men scooteren blev blot ved med at gå, hvorfor der ikke var andet at gøre end at sætte den i 4 gear og stoppe den på den måde, vi kiggede lidt forundret på hinanden over hvad vi lige havde overværet , nemlig en to takts motor som forsatte med at gå selv om tændingen var taget fra den, ved men vi prøvede at starte den, og alt var igen normalt, hvorfor vi forsatte turen mod Frederikshavn.
Aftalen var at vi skulle mødes med de andre uden for indchekningen ved Stena Line, vi var der lige før kl. 0700 og umiddelbart derefter kom de andre som havde overnattet på Danhostel i Frederikshavn, vi fik hilst på hinanden, og den gamle jargon gik straks i gang med vitser, og hånning som altid når vi mødes.
Vi kørte til indchek, og op i opmarchbåsen og ventede på at blive kaldt ombord, Gerhard` kone som skulle køre følgebilen i Sverige var ikke meget for at køre bilen ombord hvorfor jeg gjorde dette. Efter en større trappebestigning kom Marie og jeg op i restauranten hvor de andre allerede var i gang med at indtage den forudbestilte morgenbuffet, og da dette var overstået gik snakken, og folk begyndte at udforske færgen bl.a., fandt Johnny og Ricambi færgens Casino og indgik et partnerskab op et par enarmede tyveknægte, som de forsøgte at liste penge fra ( den påstod at de vandt, er dog ikke sikker på at påstanden holder vand) vi nærmede os efterhånden Gøteborg og folk var lidt rastløse og spændte på om aftalen som Gerhard havde indgået med GOTHENBURG SCOOTER SCENE om at de ville møde os ved færgen og hjælpe os igennem byen, vores bekymring om der kom nogen, blev helt glemt for da vi passerede den gamle fiskerihavn kunne vi se at der stod en flok på 12-14 stykker og ventede, de vinkede til os da de så os, og vi råbte til den at nu kom VIKINGERNE OG BESATTE SVERIGE så de skulle vogte sig.
Færgen fik lagt til og vi kom i land, Marie og jeg i bilen, hvorfor vi kom lidt senere igennem tolden, for alle bilister skulle blæse i alkometeret inden de kom ud af området, jeg blæste alkometeret helt op på 0, så vi fik lov til at forsætte hen til de andre, fik hilst på Svenskerne og læsset min Vespa af, og jeg kom i tøjet, hvorefter Katharine fra Gothenborg Scooter Scene kaldt til samling, og fortalte om turen igennem Gøteborg.
Vi fik startet Vespaerne op, og indledet turen, som i første omgang gik til Scooter Hallen en samlingssted hvor scooterister kunne indleje sig, og gøre brug af værksted faciliteterne, et rigtig godt sted, som man godt kunne ønske sig selv, efter nogen tid blev der igen råbt til samling, og vi satte i gang på vores rundtur i Gøteborg hvor vi kørte op til et godt udsigtspunkt hvor man kunne se ud over Gøteborg, efter et kort ophold der, forsatte vi ind med en markedsplads i byen hvor vi parkerede vores Vespaer i Gågade og havde en times tid til at udforske området, inden Katharina igen kaldte til samling, og vi forsatte rundt i byen bl.a., kom vi forbi Nya Ullevi Stadion (og for dem som ikke kender den var det der Danmark vandt europamesterskabet i 1992) Selfi kongerne Ricambi og Johnny måtte lige ind og have taget et selfi, vi begyndte at komme ud på landet, og gjorde stop ved en knallerter handler som havde en del gamle Puch knallerter og andre gamle interessante ting, Johnny og Peer fik også tid til at pjatte lidt med nogle styrthjelme med tilhørende hoveder.
![]() |
![]() |
![]() |
Efter at have set stedet blev der hilst af med Svenskerne som returnerede mod Gøteborg, der skal lyde en stor tak for deres bistand med vores ankomst OSV.
Vi var ny på egen hånd, og turen gik i mod Nossebro, på vejen var vi inde omkring en lukket kaffestue, hvor vi mødte 2 danske motorcykelister hvor den ene havde startproblemer, og de altid hjælpsomme Ricambi og Johnny forsøgte at hjælpe dem, men efter et stykke tid måtte vi opgive, men inden vi forlod dem fik de mit telefonnummer i tilfælde af at de ikke kunne få den i gang tilbød jeg at tagen den med retur til Frederikshavn, (senere på turen fik jeg en SMS fra dem hvor de takkede mange gange for vores hjælp, og fortalte at de havde fået gang i MC igen og at det var en løs forbindelse som havde været problemet)
Vi forsatte mod Sollebrun men kom ikke ret langt før at Gerhard tabte sin lydpotte, hvorfor der var et stop for at monter den igen inden turen kunne forsætte,
Vi ankom til Sollebrun Mack station hvor vi troede det skulle blive et kort stop blot for at se en gammel tankstation fra 1930erne, vi blev mødt af en gammel mand på 79 år i klædt gammel kakifarvet kittel med tilhørende Shell kasket, han fortalte om hvordan han havde fået fat i bygningen ned i Skåne og problemerne med at få den fragte op til ham, og så mente han at vi lige skulle se noget mere og tror mig det var et fantastisk besøg, i det tidlige butikslokale mødte vi først en rød Porsche fr 50èrne og et utal af effekter fra tankstationer fra starten af det 20 århundrede, og så stod der også lige en Jaguar, Austin Helley fra 1930, og så skulle vi lige følge efter ham over i hans garage hvor der også stod et par gamle biler, og så skulle vi da også lige se hans kældergarage hvor der stod en Daimler + mange andre ting, et fantastisk besøg som ikke kostede noget, dog donerede de forskellige et beløb i en sparegris som var sat frem, inden vi forlod ham fik vi lige taget et gruppe billede.
Vi fik sagt farvel, og forsatte vores tur mod Vandrehjemmet hvor vi skulle overnatte, det smådryppede men ikke noget særligt men det var koldt så alle var godt forfrossen da vi nåede vandrehjemmet, så der var ikke den store interesse for at køre de 12 km ind til Trollhättan for at se sluseanlægget mv., hvorfor jeg erklærede Restaurant vognen (bilen) for åben, så folk kunne købe en forfriskning, der gik ret hurtigt dåsekast i den, og salget af øl, vand og shorts til fordel for klubkassen gik godt, så det var en lystig flok der samlet drog ned til det lokale Pizzeria for at indtage aftensmaden, da dette var overstået fandt folk hurtigt deres køje.
Søndag morgen var der morgenmad inden turen blev genoptaget, dog skulle Ricambi lige have stillet tændingen på Palles Vespa.
Desværre opstod der ret hurtig en misforståelse pga., dels vejarbejde men også et kommunikations problemer imellem Garmin og TOMTOM gjorde, at følgebilen tog en vej og vi andre en anden vej, og i alt det tabte vi MULLE i vejarbejdet, men efter knap en times venten fik vi samling på gruppen igen, og turen mod Scooter museet kunne forsætte.
Vi ankom lettere forfrosne til Museet hvor der var udstillet stort set alle europæiske fremstillede scooter en rigtig pæn udstilling, hvor der virkeligt var noget for øjet, og der var også nogen for maven ( kaffe og pølser) også her var der ingen krav om betaling, men vi donerede et beløb i den dertil indrettede bøsse, klubben overdragede ejeren et klubbanner som han kunne hænge op i Museet, og Esbjerg folkene donorede et kaffekrus med deres klublogo på, efter et gruppebillede forsatte vi imod næste sted, som var en samling af gamle Opel biler, stedet var ikke så interessante som de andre og her kostede det 40,- kr. at komme ind, Ricambi forsøgte at forhandle sig frem til en grupperabat, men det var ikke meget manden ville give sig, men vi kom ind.
![]() |
![]() |
![]() |
Efter at have set Opel udstillingen forsatte vi mod knallert museet, desværre vist det sig at det kostede 50,- kr. at komme ind, og da vi ikke havde flere svenske kroner, og de ikke tog kort måtte vi køre med uforrettet sag, og besluttede derfor at køre mod overnatningssted 2, hvor vi havde lejet 4 hytter.
![]() |
![]() |
Vi fik installeret os, Fyn og Esbjerg folkene var begyndt at tale om at de nok ville med en tidlig færge mandag morgen da de jo fra Frederikshavn alle havde i nærheden af 300 km hjem, og hvis de tog den planlagte færge først ville kunne være hjemme efter midnat mandag aften, så beslutningen blev at de ville tage færge fra Gøteborg kl 0800 mandag morgen.
Vi andre besluttede derefter at køre ind til Skara for at hente noget mad, og at handle ind til vores morgenmad om mandagen, mens de andre valgte at køre ind og spise, vi fik spist vores mad, og de andre kom tilbage og jeg fik lokket Ricambi til at kigge på min tænding på den hvide Vespa som have det problem at den skød, efter at have kigget på den, og Peer havde kørt en prøvetur på den, besluttede jeg at jeg ville køre på den næste dag, og læssede derfor den røde som reserve.
Mandag morgen drog Fyn og Esbjerg folkene så hjemad, vi andre sov lidt længer, inden vi stod op og fik vores morgenmad, hvorefter vi gjorde klar til afgang, vi skulle ind til Skara og tanke, på vejen derind begyndte min den Hvide at sætte ud, og jeg besluttede derfor at skifte til den Røde igen, efter tankningen begav vi os på vej mod Nossebro hvor Gerhard havde truffet aftale om et par besøg, dog viste det sig at der ikke var nogen hjemme, så vi gik lidt rundt i byen og besøgte bl.a. et gammelt konditori hvor vi købet en kage, inden vi forsatte mod en gammel landhandle hvor Gerhard også havde truffet aftale om besøg, men også her viste det sig at ejeren ikke var hjemme, hvorfor vi forsatte mod Gøteborg hvor vi ankom kl. 1500, vi fik læsse min og Gerhard` scooter fik taget afsked med Gerhard som skulle blive i Gøteborg og arbejde der, vi fik indcheket og kom ombord i færgen godt trætte så der gik ikke lang tid før Arne og Peter tog sig en Morfar i stolene, vi ankom til Frederikshavn kl. 2000, fik taget afsked med Arne, Frank og Marie, inden vi andre forsatte mod Hjørring hvor vi var kl 2100.
En for mig at se helt god og oplevelsesrig tur, og tror ikke at det er sidste gang vi fra klubben vil arranger en udenlandstur.
Vi fra Hjørring fik kørt i alt 493 km. og de andre fra Fyn og Esbjerg i mellem 1000-1100 km. Hvor meget Carlo fik kørt ved jeg ikke, han mødte os jo i Gøteborg da han kom fra København.
Med på turen fra Klubben var Preben, Peter, Palle, Arne, Gerhard, Frank og jeg selv samt Gerhard` kone Marie. Fra Esbjerg var Carlo, Johnny, Peer, og Mulle og fra Fyn Ricambi, Jørgen og Jesper.
Til slut skal der fra Klubben lyde en stor tak til deltagerne for et par hyggelige dage, men særlig en stor tak til Gerhard for planlægningen, og Arne for bookingerne mv.
Ole.
Billeder fra Fredag aften i Fredrikshavn
Billeder fra Lørdagen
Billeder fra Søndagen
Billeder fra Mandagen